Speelpleinwerkingen in Vlaanderen en Brussel. Een onderzoek bij kinderen, begeleiding en verantwoordelijken

item_left

Speelpleinwerkingen in Vlaanderen en Brussel

item_right

Speelpleinwerkingen in Vlaanderen en Brussel. Een onderzoek bij kinderen, begeleiding en verantwoordelijken

Document

Net als bij het jeugdbewegingsonderzoek, het onderzoek naar jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren en het jeugdhuizenonderzoek wilden we een beeld krijgen van de deelnemers, de begeleiding en de werking op speelpleinen anno 2014. Daarbij was een (gedeeltelijke) vergelijkbaarheid met voorgaande onderzoeken belangrijk.

In een eerste deel van het onderzoek worden de werkingen en de begeleiding onder de loep genomen. We keken hier naar sterktes, knelpunten en mogelijke groeipaden waarmee de werkingen intern aan de slag kunnen gaan. Thema’s die daar aan bod kwamen: het engagement en coaching van de begeleiding, zakelijke en organisatorische leiding, bereik en diversiteit, relaties met andere organisaties, zowel binnen als buiten het speelpleinwerk, speelvisie en -systeem,…. . Wat de begeleiding betreft, wilden we aandacht voor het profiel van de begeleiders, hun rol in het speelpleinwerk, de motivatie van de jongeren en de relatie met andere (vrijetijds)keuzes van jongeren, de begeleidershouding, verloning, engagement, …

Het tweede deel van het onderzoek gaat over de deelnemers en hoe zij het speelpleinwerk ervaren. Gezien de leeftijd van de deelnemers aan het speelpleinwerk - over het algemeen tussen vier en veertien jaar – was het niet mogelijk hier met een vergelijkend onderzoek te gaan werken. In de voorgaande onderzoeken werd voornamelijk gekeken naar adolescenten (veertien- tot zestienjarigen) en jongeren (achttien- tot dertigjarigen).

Eerder dan uitspraken te doen over specifieke werkingen, wilden we de globale beleving van kinderen m.b.t. het speelpleinwerk centraal stellen, met specifieke aandacht voor de brede leeftijdsrange en de diversiteit bij de deelnemende kinderen. Belangrijke vragen die aan bod kwamen: hoe beleven en waarderen kinderen het speelpleinwerk? Hoe kijken ze naar de hen aangeboden begeleiding, werkvormen en speelkansen? Wat zien zij als sterktes en mogelijke verbeterpunten?

Opdrachtgever: Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd
Uitvoerder: Kind en Samenleving
Periode:  januari 2014 – maart 2015