(H)art&society traject Onder de indruk

item_left

item_right

(H)art&society traject Onder de indruk

Ann

Fien Leenaerts, Annelie Vaes en Ruben Laflere ism Kunstwerkplaats De Zandberg, Buso De Hoge Kouter en KASK. 

‘Onder de indruk’ heeft de ambitie om kwetsbare leerlingen uit te dagen om zich op een persoonlijke manier cultureel te uiten én om met hen op inspirerende wijze in interactie te gaan met de schoolgemeenschap en de nabije buurt.

Wie & Wat?

Elk van ons heeft eigen passies. Iets waarvan we ‘onder de indruk’ van zijn. Twee kunstenaars vrije grafiek en lerarenopleiding KASK, dagen in samenwerking met de mentoren en grafische kunstenaars van Kunstwerkplaats De Zandberg in Harelbeke, leerlingen van BUSO De Hoge Kouter, Kortrijk uit om hun passies artistiek en grafisch vorm te geven. Met een etspers fabriceren ze persoonlijk grafisch werk en pamfletten die guerillagewijs circuleren in de school en in de nabije wijk Lange Munte.  
 
De aanpak begint met het identificeren van de persoonlijke passies van de leerlingen, de deelnemende zandberg-kunstenaars, enkele ouders en leerkrachten, de directie en handelaars en de bibliothecaris uit de buurt. Het persoonlijke materiaal (tekst, foto, tekening, ...) vormt de basis voor het grafisch werk van de leerlingen en zandbergers (=deelnemers). Kennismaken, informeren en mensen uitnodigen om mee te werken zijn voor de deelnemers en begeleiders de belangrijke eerste stappen in het project.

De deelnemers krijgen doorheen workshops de kans om via grafisch werk met het verzamelde materiaal hun eigen persoonlijke artistieke stem te ontdekken. De ‘etspers’ krijgt de symbolische hoofdrol in dit project. De school krijgt de pers in bruikleen van kunstwerkplaats De Zandberg. De pers wordt in het begin van het project geplaatst. Vooraf maken leerlingen en kunstenaars van de Zandberg uitvoerig kennis met elkaar. Tijdens het project nemen vijf kunstenaars van de Zandberg deel als participant. Eén kunstenaar vergezelt het KASK-duo als instructor.  

Waarom?

Het is een uitdaging om binnen de school ruimte te maken voor deze persoonlijke trajecten. Tegelijkertijd komt ons project ook voort uit de vaststelling dat creatieve vakken er veelal naar de achtergrond verschuiven. Het project wil leerkrachten en directie prikkelen en sensibiliseren om in te zetten op dergelijke kunstzinnige trajecten. Deze hebben een impact op de kunstzinnige ontwikkeling van de leerling. Bovendien, in dit project, dragen ze bij tot het vermogen van kwetsbare leerlingen om deel te nemen aan de nabije samenleving. In dit project geven ze leerlingen de kans om ‘stemmen’ van gekenden (ouders, leerkrachten, ...) en niet gekenden (mensen uit de buurt, ...) te verkennen, te transformeren tot artistiek werk en terug te geven.  

Om ‘terug te geven’ werken de deelnemers ook een soort ‘pamflet’ uit. Het pamflet is de ‘project-stem’ die opduikt in de school, in de buurtbib en bij handelaars in de buurt. Het pamflet geeft een inkijk in het persoonlijk verhaal van een deelnemer, een buurtbewoner, en anderen. Het kan ook artistieke reflecties bevatten waarin deelnemers en kunstenaars ervaringen m.b.t. het creatieve proces delen enz.  

De werking van dit project vertrekt vanuit een visie op gemeenschap als pluraliteit. Gemeenschap wordt gezien als een dynamisch en evoluerend gebeuren door continue interacties tussen individuen in relatie tot een welbepaalde context. Dit project start gericht met kennismaken én de finale is een grote ontmoeting bij een tentoonstelling. Tussenin zijn er ontmoetingsmomenten ingepland. Het projectlokaal in de school en de lokale bib zijn semi-publieke ruimtes waar ouders, leerkrachten, buurtbewoners.... elkaar kunnen ontmoeten. De bib laat ook toe om andere buurtbewoners te ontmoeten. De handelsruimtes hebben een meer introvert karakter. De lokale bakker, kapper, het plaatselijke schoonheidssalon en de buurtapotheek bevinden zich aan de binnenzijde van een woning. Met hen wordt er af gesproken hoe en wanneer ze aanwezig kunnen zijn in hun praktijk.  

Op de opendeurdag van de school zal er een tentoonstelling plaats vinden met het grafisch werk van de deelnemers. Het is de finale van het project waarbij deelnemers, de school, ouders en mensen uit de buurt elkaar ontmoeten.  

De opendeur wordt afgesloten met gesprekken met alle betrokkenen. Een laatste pamflet dat circuleert in school en in de buurt, suggereert een toekomst voor de leerlingen in een dynamische school die deel uitmaakt van een levendige buurt. Belangrijk is ook dat de ‘de pers’ na het project in de school blijft. De bedoeling is immers dat leerlingen en leerkrachten aan de slag kunnen blijven o.m. door support van kunstwerkplaats De Zandberg en, via stages, van studenten KASK.  

Wie is wie in dit traject

Lees hier.

  • Wil je meer te weten komen over de oproep? Klik hier voor alle info.
  • Hier vind je een overzicht van de 6 trajecten voor (H)art&society.

Sinds september 2018 bundelen Cera en Demos de krachten en delen we ambities wat betreft het realiseren van maatschappelijke impact in het domein Kunst en Cultuur, voordien via Arts in Society Award en het Cera Impulsprogramma, vanaf 2023 via (H)art&society.

Met 400.000 enthousiaste vennoten is Cera de strafste en warmste coöperatie van het land. Samen geraken we verder, beleven we meer en investeren we beter in initiatieven die (het) goed doen en mensen verbinden, in projecten die opbrengen voor ons allemaal. Samen hebben we ’t goed voor elkaar.